Vakar į
svečius atėjo Natali, kažkodėl visai kitaip ją įsivaizdavau – liekna ir tokiom
įkypom akim, kad neliko abejonių - praeitam gyvenime buvo pantera. „Daug apie
tave girdėjau“ viena kitai pasakėme choru, o Natali dar patikino, kad amžiumi galėtų
būti man mama. Mano sugrįžtuvių Londonan proga svetainė buvo užversta dvylika „Sainsburys“
maišų maisto. Nežinau, ką jie galvoja, bet galiu įtarti – „jei Lietuvoje
laisvalaikiu renka grybus, tai ten badas...“ Maišai taip ir liko sukniubę
kampuose, atidariau vyno ir liepiau kviesti kaimynus – juk nesuvalgysiu tiek.
Ir atėjo Natali. Ji tapytoja, nors į tokią nepanaši. O kaip turėtų atrodyti
tapytoja, kuri už savo paveikslus gauna dešimtis tūkstančių? Su elastiniu
apsipūkavusiu golfuku, aptemptais džinsais, ir sportiniais bateliais, kažkodėl
nenorėjo nusiauti. Žiūrėdama į jos paveikslus jau negaliu sakyti „ir aš taip
nupaišyčiau“, tačiau nepribloškia genialumu, paveikslai kaip paveikslai, be
skausmo, be stebuklo...
„Po šitiek nugyventų metų Anglijoje aš galėčiau
gražiausiai kalbėti angliškai, bet dabar man patinka mano rusiškas akcentas,
supranti? Aš žmonėms atrodau egzotiška, dailininkė iš Rusijos, o ne šiaip dailininkė.
Iš Sankt Peterburgo!” Amžinas
klausimas, kiek tavyje iš tiesų yra genijaus, jei tavęs niekas nesupranta (net
kiti genijai)? Istorijos apie tapytojus dvidešimtųjų Paryžiuje, amžiais
prasiskolinusius, prasigėrusius, numyluotus sifilitikių pozuotojų. Apie
rašytojus, knapsinčius prie žvakės priplėkusiame kambaryje, „džiova“ sako
gydytojas. Arba „astma“. Ir viso gero, ir tik vėliau žmonės sako „jis pralenkė
savo laiką“ ir net už eskizą moka šimtus tūkstančių. Natali darbai neatsidurs
muziejuose, ji ir nepretenduoja į genialumą, jai ir nereikia, juk viskas
paprasta – tapyti moka, kaip ir gerai leisti laiką. Ji tapo žmonių ego – jų portretus,
kurie vėliau įkalinti paauksintuose rėmuose pakimba virš židinių, sofų ir
miegamųjų lovų. Bet svarbiausia, aiškina Natali jau truputį įkaušusi,
(pasibaigė vynas, atsidarėme prosecco) svarbiausia, sako, parduoti truputį savo
sielos. „Ne mano darbai kalba už mane, bet aš kalbu už savo darbus.“ Feisbukas,
tviteris, blog‘as. Papasakoti, ką valgai, ką matai aplinkui, kokie nuostabūs
menininkai tavo draugai. Sukurti mitą. Įkelti nuotrauką – „svarbiausia rodyti
vyrams papus!“ – jos juokas skardus, o mes ir nežinom, ji čia rimtai ar
juokais. Papų nesimato, tik dažais ištepti pirštai ir butas Hampsteade žemę
siekiančiais langais. „Aš viską pati. Tik niekada nevaidinau didžios
nesuprastos menininkės, bet dirbau.“
Tai
jeigu menas vardan meno, menas iš idėjos, menas iš širdies (kad ir banalus, lyg
tarnaitės laiškas šeimininkui) – man visada atrodė, kad reklama meną daro
vulgariu. Bet čia turbūt pati šoku į užburtą ratą, tikėdama, kad menininkas
privalo gyventi egzistencinėje kančioje, truputį nepavalgęs, truputį per daug
įkaušęs, išsiblaškęs, liesas. O pamačiusi nutukusį raudonskruostį, ar blynus
kepančią moterį sportiniu kostiumu iškarto įtariu farsą – menas negali kvepėti
nei kaitintu aliejumi nei „Hugo boss“.
Natali
fb profilyje neradau nei vienos nuotraukos su džinsais. „Parduoti truputį
sielos. Visai nedaug, tik tiek, kad jie patikėtų...“
Komentarai
Rašyti komentarą