Visai netoli mano mamos namų yra dėvėtų drabužių parduotuvė, į kurią kas
kartą užeinu vos grįžusi į Lietuvą atostogų. Šypsodamasi pasisveikinu su
paniurusiomis pardavėjomis ir pasiraitojusi rankoves stumdau pakabas į šalis,
kol randu kokį šiltą juokingą megztuką, spalvotą suknelę, džinsinį švarką ar
XXL dydžio palaidinę už 0,5 euro, kuri būtų per didelė net mano storulei tetai Irutei, bet audinys
išmargintais tokiais nerealiais 80’s raštais, kad nepasiūti iš jos pagalvėlės būtų tiesiog nuodėmė. Parduotuvę visada
palieku laiminga, nesvarbu ar su pilnu maišų skudurų, ar tąsyk nieko įdomaus
neradusi – ir tik jau žengiant pro duris laukan, į judrią senamiesčio gatvę,
mane apima nemalonus dežavu. Taip būdavo
ir prieš dešimtį metų, tik anuomet aš, dar moksleivė, ar pirmo kurso studentė,
nerdavau lauk žemai nuleidusi galvą, vildamasi pakeliui nesutikti jokių
pažįstamų, o „jei sutiksiu, apsimesiu, kad nematau“. Klasiokės juk užjuoktų
negyvai, bet dar baisiau, atrodė, jei mane išeinančią iš dolerinės būtų pamatęs
Tomas – jaunas verslininkas, dėl kurio anuomet buvau pametusi galvą. Apie
„ponių laimėje“ rastus lobius girdavausi tik mamai ir geriausiai draugei. Visas
likęs pasaulis turėjo patikėti, kad aš kažkokiu stebuklingu būdu nusiperku
naujus Lietuvoje neegzistuojančių prekių ženklų drabužius. Todėl mokyklos
rūbinėje pamačiusi gražuolės Godos striukę iš „Next“ tik sąmokslininkiškai
mirktelėjau akį, o širdyje tapo lengviau. Vadinasi net ji kartais užsuka į
„skudurynus“...
Ir tik atsikrausčiusi į Londoną pamačiau, kad „geriausi“ mano atsivežti
daiktai tebuvo masinės gamybos produktai, o vietinės stilingos hipsterės
puošėsi margomis močiučių suknelėmis, prie kurių derino baltas puskojines ir
juodus lakinius batelius. Dairiausi kaimietukės didmiestyje akimis stebėdamasi,
žavėdamasi, bodėdamasi, kol galiausiai, padirbėjusi Londono highstreet drabužių parduotuvėse ir pati
sukūrusi vintažo verslą supratau, kodėl garsūs japonų mados fotografai medžioja
sekondhendu pasipuošusias gatvės madų
ikonas.
Pasaulyje, kur kvailelis gali nusipirkti padirbtą, o turtingesnis žmogus –
tikrą neįtikėtinai brangią dizainerio rankinę ar batus, kur madinga H&M
palaidinė kainuoja mažiau nei
sumuštinis su sūriu centrinėje Europos didmiesčio aikštėje, natūralu, kad
vertingiausiais tampa daiktai, turintys istoriją.
Vintažo statusu gali didžiuotis ne jaunesni nei dvidešimties metų drabužiai
(skirtingas amžiaus cenzas taikomas sūriams, vynams, baldams ir t.t.). Jie
vertinami jau dėl pačio išlikimo fakto, tai pat dėl kokybės ir istorinės reikšmės. Kiekvienas apdaras yra
pareiškimas, kuris gali būti transliuojamas rimtai, arba ironiškai.
Psichodeliniais raštais marginta trapecijos formos suknutė subtiliai primins
apie seksualinę šešiasdešimtųjų revoliuciją, garinto džinso švarkelis ne vieną
privers niūniuoti 80’s pop dainas, o visai neseniai teisėtą vintažo vardą gavęs dešimtojo dešimtmečio
stilius vieniems kels nostalgiškas šypsenas, kitus privers pasijusti
senstelėjusiais – juk, atrodo, tai buvo dar taip neseniai!
Vintažiniai drabužiai, karaliaujantys intelektualų ir
neformalų spintose būna pirkti už kelis eurus įvairiuose blusturgiuose,
brangiau - butikuose, o kartais parduodami už dešimtis tūkstančių svarų
privačiuose meno aukcionuose. Tačiau ant visų prekystalių šie daiktai
atkeliauja iš paprastų žmonių spintų, dažnai tiesiog išmesti, paaukoti
labdarai, sugrūsti į juodus plastikinius maišus, kuriuos penktą ryto iš
sunkvežimio išverčia ant žemės vintažo dyleriams
gerai žinomame Rytų Londono Depfordo turguje. Ten, beje, galima rasti ir
nuostabių ne vintažinių, paprastų dėvėtų drabužių.
Sąmoningų vartotojų rūbų hierarchijoje vintažiniai – tai tarsi vardiniai
dizainerių gaminiai, brangūs ir tausojami (tiesą sakant nuo galvos iki kojų
skoningai apsirengti vien vintažu yra gan sudėtinga), o visi kiti dėvėti
drabužiai – lyg koks „Zara“ ar tiesiog „Maxima“ pirktas daiktas.
„Tu tik apsimeti, kad nenori naujų brangių daiktų. Iš tiesų tiesiog negali
sau to leisti“ – kandžiai sakė tas pats Tomas, po keleto metų vis dėl to atvažiavęs
man iš paskos į Londoną.
Ak! Jau aš tai tikrai
žinau, koks geras jausmas yra nuplėšti etikėtę, išlupti visus čežančius
celofanus ir apsivilkti naujumu kvepiantį rūbą. Bet, finansines „galiu-negaliu“
vulgarybes paliekant nuošalyje – girdamasi, kad rūšiuoju šiukšles, bėgioju
parke ir geriu šviežias sultis... na niekaip negalėčiau didžiuotis naujais
pigios greitos mados produktais. Šiurpą kelia kai kurių garsenybių pagyros apie
tai kaip jie kasmet visiškai
atnaujina savo garderobą. Todėl jau daugybę metų drabužius perku padėvėtus,
ypatingomis progomis puošiuosi vintažu ir taupau pinigus Vivienne Westwood
suknelei – mat ši dizainerė niekada nedaro išpardavimų, nes skatina savo
klientus pirkti atsakingai ir ilgam.
Juokingiausias girdėtas argumentas prieš dėvėtus drabužius: „jie turi blogą
energetiką“. Lakios fantazijos žmogus turbūt įsivaizduoja, kaip apsivilkęs seno
niurzgos marškinius ir pats staiga taps pesimistu. Jeigu tokie dėsniai veiktų,
tai mes visi jau seniai plūstume kruvinu prakaitu ir springtume ašaromis
pajutę, kokį nuovargį jaučia nevėdinamuose Azijos siuvimo fabrikuose
vergaujantys vaikai adatų subadytais pirštukais. Pigūs nauji drabužiai visada
susiję su juos gaminančių žmonių išnaudojimu. Plaukiojame viešuose baseinuose,
sėdime lėktuvų ir autobusų sėdynėse, kuriose prieš tai orą gadino kiti,
restoranuose valgome iš daug kartų naudotų lėkščių, vairuojame naudotus
automobilius, perkame kitų žmonių būstus, net įsivaikiname jų vaikus. Tad iš
kur ta dėvėtų drabužių baimė? Atsakymą leisiu sugalvoti patiems.
Realūs DD trūkumai:
Juos reikia skalbti.
Ne visada rasi tai ko reikia. Einant apsipirkti į skudurynus teoriškai gali nusiteikti, kad „einu ieškoti batų ir
palto“ bet praktiškai tai grįši namo su suknele ir dviem tobulomis skrybėlėmis.
Reikia kuistis. Prekės čia geriausiu atveju išdėliotos pagal spalvas, o į
vitrinų idėjas geriau nesidairyti.
DD pliusai:
100% Ekologiški
Beveik garantuotai vienetiniai – vintažo pasikartojimo istorija man nutiko
vieną kartą Paryžiuje, kai kanadietė prisiekė turinti tokį patį megztinį
namuose. Net ir paprasčiausi dėvėti drabužiai dažnai būna ne iš praėjusio bet
dar senesnio sezono, todėl pamatyti kitą žmogų vilkint tą patį gatvėje tikimybė
labai nedidelė.
Pigūs
Už DD gautas pelnas dažnai tenka labdarai arba privačioms apsukrioms
tetutėms, kas vis tiek yra geriau nei beveidis korporacijų verslas.
Pagauna azartas ieškant – tai tampa savotišku sportu, kai negali ramiai
praeiti pro sekondhendą, nes žinai,
kad ten kalnai lobių po euriuką. Kita vertus, tai gali būti ir gera alternatyva šopoholikėms – jei negali nustoti
pirkusi, tai bent jau pirk dėvėtus daiktus – taip ir nekenksi aplinkai, ir
pinigų sutaupysi, ir nebus dėl ko rautis plaukų, po savaitės supratus, kad tos
suknelės gyvenime neužsidėsi.
Tai – menas. Kiekvienas žioplys gali nueiti į madingą drabužių parduotuvę
ir nusipirkti visą eilutę iš vitrinos. Bet derinti skirtingų gamintojų, stilių,
tekstūrų ir laikmečių drabužius yra ir gera treniruotė stilistams, ir pats
tikriausias MENAS.
(ŠIS TEKSTAS YRA ŽURNALO "IKONA" NUOSAVYBĖ. Nuotraukos darytos prieš kelerius metus Londono Vintažo turguose ir namo kuriame gyvenau galiniame kieme besimatuojant devintojo dešimtmečio sukneles).
Komentarai
Rašyti komentarą