Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Kaunietės tautinis kostiumas


Kurį laiką sakydama „iš Kauno“ nejučiomis prabildavau tyliau, kažin kodėl jausdamasi kalta dėl mano gimtojo miesto skrybelėtų poniučių mandrumo, ir vaikystės draugių, iki šiol barbenančių į automobilio vairą ilgais priaugintais nagais. Atrodydavo, kad kiekvienas mano tuo metu dėvimas drabužis, ir juodu pieštuku apvestos akys ir lūpų dažai staiga pašnekovo akyse ima atrodyti kaip ryškūs kaunietiškumo požymiai.

-          Bet studijavau Vilniuje, ir Londone... – pridurdavau, tačiau šis pasiteisinimas jau nieko negelbėjo, nes pašnekovo lietuvio akyse aš jau buvau kaunietė, o Londoniečio – Rytų Europietė.

 „Per mažai apsirengusi, per daug pasidažiusi, besitikinti, kad vyras sumokės už jos pietus“ stereotipas tikrai ne iš piršto laužtas, ir tai sakau tikrai ne piktai dėbčiodama į kitas.  Aš pati, filosofijos magistrė, po pasaulį viena keliavusi moteris, prisipažįstu, kad sijoną dažnai užsisegu per trumpą, ir ne visada po pietų skubu išsitraukti piniginę – mano vidinė šarka iš Kauno esti stipresnė už emancipuotą feministę.

Praėjusį penktadienį išsiruošiau į mamų klubo susitikimą, kurio programoje buvo numatytos rato sukimo (hula hoop workshop?) treniruotė pievoje ir vakarienė. „Tu čia ne per daug pasipuošei?“ suabejojo mano vyras, o aš iškarto prisiminiau savo vieną draugę, kuri kadaise su beveik tokia pat kaip mano juoda trumpa suknele išsiruošė Londone vyro ieškoti. Pasidažiusi, įsisegusi kabančius auskarus, apsiavusi aukštakulniais, ta proga net įsigijusi ties šlaunimis prisegamas kojines, mano bičiulė be reikalo „Sanderson“ viešbučio bare už kokteilį mokėjo tuos šešiolika svarų. Nors ji ir nesimuistė, ir apsimetė kažko laukianti, žvilgčiojusi čia į duris, čia į laikroduką, ir sėdėjusi tiesia nugara, ir net sutikusi ten savo išsvajotą bankininką, tačiau jis, deja, prisėdęs šalia tarė: „Klausyk, aš labai pavargęs, ką tik parskridau iš Ženevos. Sakyk kiek, ir susitinkame mano kambaryje. Du šimtai aštuntas. Ok?“

Oi...

O dabar iš mamyčių klubo „kažkur Havajuose“ ir iš Londono bankininkų pamėgto baro kviečiu jus į Kauno muzikinį teatrą tūkstantis devyni šimtai trisdešimt kažkelintaisiais, kur pertraukos metu tarp vietinių ponių stovi mano prosenelė, kaip ir jos bičiulės, vos tramdanti juoką žvelgdama į viešnias iš užsienio, bet kaip ir dera pagal etiketo taisykles, apsimetanti, kad nepastebi baisaus netakto. Prosenelė man pasakojo, kad jaunystėje bent kartą per mėnesį jį siūdindavosi naują išeiginę suknelę, sekė prancūziškas madas, ir išpurškusi savo lapės apykaklę kvepalais eidavusi į pobūvius karininkų ramovėje ir muzikiniame teatre, kur kartą iš Rusijos atvyko karininkų delegacija su žmonomis, akimirksniu tapusiomis nemirtingu Kauno aukštuomenės anekdotu. Mat rusų ponios prieš eidamos į operą nusprendė apsipirkti ir kaip reikiant pasipuošti. Tačiau, priešingai nei galima būtų tikėtis iš slavių, šįsyk jos pasipuošė ne per daug, bet aiškiai per mažai. Tereikia tik įsivaizduoti, kokios geros kokybės daiktai buvo to meto Kauno parduotuvėse, arba kokios skurdžios ir paviršutiniškos mados tuo metu vyravo toje Rusijos dalyje, iš kurios atvykusios damos į muzikinį teatrą atvyko pasidabinusios prabangiausiais turimais papuošalais priderintais prie šilkinių, nėriniuotų, pastelinių spalvų... naktinių marškinių! Žinoma, Kauno ponios, tą vakarą savo „bantuku“ dažytas lūpas laikė sučiauptas, tačiau po to dar daugybę metų smagiai aptarinėjo „tą naktį muzikiniame teatre“ visuose sluoksniuose – nuo Smetonienės salono iki paslaptingame senamiesčio bute vykusių spiritizmo vakaronių, kurių metu poniutės besikvatodamos tiesiog springo „Krupniku“.
 
 

 

O vieną dieną ant pasaulio pramogų scenos užlipo Lady Gaga, apsivilkusi žalios mėsos kostiumu, ir visi iki šiol ją laiko viena nuostabiausių pop stiliaus ikonų. Moterys kasmet išdidžiai apsinuoginusios žygiuoja įvairiose šalyse vykstančiuose „Kekšių paraduose“, bet užuot kaip mano bičiulę „Sandersosno“ bare, palaikę jas prostitutėmis, žmonės mato jose drąsias feministes. Manau, ir tos rusės su naktiniais marškiniais teatre galėjo įvesti naują Kauno madą, ir mano draugė, nepaisant per trumpos suknelės, galėjo tapti to bankininko žmona. Nes kalta būna ne suknelė[1], bet požiūris į save po ja.

Mamų klubo narės rikiuojasi ant žolės, visos apsivilkusios laisvais marškinėliais ir jogos kelnėmis. Timpteliu savo juodą suknelę žemyn, šypsausi, nes jaučiuosi savame kailyje. Ir nors šimtus kartų romantinėse komedijose ir motyvacinėse frazėse girdėjau frazę „trūkumus paversk privalumais“, man prireikė trisdešimties metų, kad pagaliau išdidžiai atsakyčiau „juk aš iš Kauno!“. O tada ir ta per trumpa suknelė jau beveik kaip tautinis kostiumas ;)
 
 
 
Nuotraukose: Modelis Vaiva Rykštaitė (kai man buvo niolika),
Drabužiai ir stilius: dizainerė Jurgita Stakauskaitė

 



[1] Išskyrus pokalbius dėl darbo

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip parašyti ir išleisti knygą?

Dažniausiai užduodamas klausimas: O tai kaip parašyti knygą?   Kantriai.   (Sunkiausia yra eiti miegoti žinant, kad nei rytoj, nei poryt, nei kitą savaitę šito darbo nebaigsi.)   Nuosekliai. Rašyti, tik apie tai, ką žinai, jauti, supranti. Neskubinti pabaigos.   (Rašant )Reikia plano ar nereikia?   Dvi knygas parašiau be plano, dvi - su planu. Tikrai lengviau ir konstruktyviau dirbti žinant kur esi, kur eini ir kuo viskas baigsis. Turbūt daug kas priklauso ir nuo asmenybės, ir nuo požiūrio į rašymą – ar tai yra chaotiškas prisėdimas prie teksto išgėrus vyno, emocinė iškrova, įkvėpimo vaikymasis (mane, pavyzdžiui, tikrai veikia pilnatis), ar sistemingas, struktūruotas darbas?   Ar rašymas yra romantiškas?   Taip, jeigu nereikia iš to gyventi ir mokėti sąskaitų už šildymą. J. K. Rowling ir Elizabeth Gilbert pavyzdžiai mane įkvėpia ir vis dar teikia vilčių. Tačiau tiesa, kad norėdama rašyti turėjau dirbti daugybę juodų darbų. Dirbau, kad

Kaip tapti jogos mokytoju?

Kaip tapti jogos instruktoriumi? Pasaulyje nėra jokios oficialios jogos veiklą prižiūrinčios institucijos. Skritingi jogos stiliai, skirtingi mokytojai ir jų dėstomos tiesos. Vieni užsiėmimus veda mažuose miesteliuose, ankštose nuomojamose patalpose, tuo tarpu kiti atidaro sveikatingumo centrus ir tampa jogos pasaulio žvaigždėmis: žargstosi ant žurnalų viršelių, dalija mitybos bei „kaip būti laimingu“ patarimus  ir leidžia savo asmeninius mokomuosius DVD.  Tiesa, didžioji dauguma jogos instruktorių Vakaruose gali pasigirti ne tik puikiu stangriu kūnu bet ir bent vienu ar keliais „jogos instruktoriaus“ sertifikatais. Indijoje jogos mokytojo įvaizdis šiek tiek kitoks. Nesvarbu nei kūno sudėjimas (dažnas jogos mokytojas turi didelį pilvą), nei kokie dokumentai. Čia jogos atžvilgiu karaliauja visiška laisvė – bene kiekvienas baltu apdaru apsivilkęs ir kojas prie ausų prispausti gebantis žmogus gali laisvai pasiskelbti esantis jogos guru. Tad kaip čia yra, kad dauguma instruktor

Nuoga blizginu veidrodžius

Nuoga blizginu milžiniškus miegamojo veidrodžius ir jaučiu – čia yra kažkas labai simboliško, kažkas labai filosofiško, tik pati nežinau kas. Tūpčioju, aukštyn žemyn, aukštyn žemyn, popierinis rankšluostis inkščioja slysdamas glotniu paviršiumi, ir įsivaizduoju, kad reikėtų padaryti viešą performansą. Tik tada atsiauginčiau visus gyvaplaukius ir jie kyšotų iš mano išangės ir pažastų, nes be gyvaplaukių neatrodyčiau rimta menininkė. Frida ir Madona su apžėlusiomis pažastimis, Marina Abramovi ć su didžiuliu garbanotu trikampiu tarpkojyje, ir Sophia Loren, ir kitos. Tik bailės viską nusiskuta, o stiprios moterys menininkės sako – žiūrėkite, kokia aš plaukuota, aš graži, bet jūs gi žiūrite ne ten – va mano menas. Bet nežinau, kaip tai reikėtų paaiškinti močiutei – ne gyvaplaukius – pačią veidrodžių valymo išsirengus viešumoje idėją. Kai kurios idėjos turi būti matuojamos taip: ar galima jas paaiškinti paprastam kaimo žmogui? Sėdžiu nuoga ant ką tik išvalyto klozeto, prisimen