Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Vėlinės. Kapai ar namai?

Būdavo labai šalta, klampodavome per nuo minios jau sutežusį sniegą, kamšydami kaklus nuo speigo, ir judindami lūpas vos sutikę močiutės žvilgsnį. Ji norėjo, kad mokėtume poterius,  ir kiekvienais metais bandydavo mūsų kantrybę ir imunitetą  versdama eiti paskui religinę procesiją Garliavos kapinėse. „O Viešpatieeee...  Aaaaaa-meeeen“ skardžiu balsu tęsdavo kunigėlis. Stovėdame prie paminklų, kur buvo surašyti nieko mums nesakantys vardai... čia kas? Pro pro...? Ai, ne, čia tėčio senelio brolis, supratau. Amžinatilsį duok viešpatie mirusiems, tegul jiems šviešia amžinoji šviesa... Bet vėjas ją kaip mat užpūsdavo, ir tėvai atsiveždavo plastikinių butelių kruopščiai nugramdytomis etiketėmis. Vos pasviręs butelis švakės žviesoje išsilydydavo, paleisdamas juodų dūmų signalą. Tėvai dievobaimingais veidais (galvą dedu, ir patys labiau nei dievo bijojo močiutės), mes, vaikai, vengiantys vieni kitų žvilgsnių, nes vos susitikę akimis nežinia ko prunkšdavome. Nieko mums nereiškė tie kapai, ir ta procesija. Bet jeigu neisim, ką kaimynai pagalvos? 

 Dabar tų kaimynų nebežinome, močiutės namas parduotas, o močiutė... Močiutė ilsisi nuo mūsų visų. Amžinatilsį duok viešpatie mirusiems, tegul jiems šviečia amžinoji šviesa. Kas mane išmokė šitos maldos?
Važiuoti ar nevažiuoti? Koks skirtumas, šiandieną ar rytoj... Juk močiutė nesupyks, kvailas prasimanymas tos Vėlinės – eismo kamščiai ir paskalos kas kaip antkapius susitvarkė.  Patys žmonės nebežino ko ten važiuoja – na, mirusiųjų pagerbimo diena... Na ir? Pamiršo, ką močiutės sakė.

Užsidariau namuose ir apie Vėlines bylojo tik LRT kanalas – „giminės susitinka prie kapo, ne tik mirusius aplankome“ sakė žilagalvė etnologė. Dar visokie filmai apie zombius ir moliūgus. Apie moliūgus tai atskira istorija – sriubai jie tinka, o ne žmonėms gąsdinti. Visą dieną piktai priešgyniavusi sutemus pasidaviau. Reikia, atsidusau, ir į kapus išvažiavau jau vėlai – po dešimtos vakare.  Nes santykiuose didesnę galią turi tas, kuriam rūpi mažiau. Šitas posakis taikliai apibūdina įsimylėjėlių gaudynes, bet naktį sukinėdamasi tamsiais miško keliukais, supratau, kad puikiai atspindi ir mūsų santykį su mirusiaisiais. Jiems neberūpi, o dėl to mums tik skaudžiau. Gėlės, žvakutės, susitikimai sapnuose. Labas, prosenele, štai ir aš. Va, pažiūrėk , kokia užaugau. Ir rūkyti mečiau, tu džiaugtumeisi... Va, dvi žvakutės, baltos, skoningos, matai?

Degant žvakę dingteli, lyg yra toks prietaras – negalima degti vienos žvakės nuo kitos? Močiutė sakė... Aplink tūkstančiai žvakių, jokio vėjelio, tik kažkas sutraška man už nugaros. „Ūūūūūūū...“ nutęsia pusbrolis su žmona. Bučiuojamės, juokiamės, degam žvakeles, močiute, matai? Kokie mes užaugome!
Ji viena mus visus pagimdė. Ir mane, ir jį, ir pusseseres. Visi mes iš jos prasidėjome. Viena moteris, tiek daug gyvenimų. „Įsivaizduok kiek milijardų žmonių būtų , jei ne antras pasaulinis karas?“ sako pusbrolis. „Įsivaizduok, jei JI būtų mirusi, tada kai gimdė bombarduojant Kauną...“

Mes pasislėpėme už antkapių, kol Regvita nešė šiukšles. Labai norėjome ją išgąsdinti, bet kišenėje suvibravo mano telefonas, išdavė. O tada dar neturėjome telefonų, ir būdavo sniego, ir procesija... Atsimeni? Močiute, mes taip ir nesuaugome, matai?

Ko mes čia atvažiavome? 

Nes santykiuose didesnę galią turi tas, kuriam rūpi mažiau...




Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip parašyti ir išleisti knygą?

Dažniausiai užduodamas klausimas: O tai kaip parašyti knygą?   Kantriai.   (Sunkiausia yra eiti miegoti žinant, kad nei rytoj, nei poryt, nei kitą savaitę šito darbo nebaigsi.)   Nuosekliai. Rašyti, tik apie tai, ką žinai, jauti, supranti. Neskubinti pabaigos.   (Rašant )Reikia plano ar nereikia?   Dvi knygas parašiau be plano, dvi - su planu. Tikrai lengviau ir konstruktyviau dirbti žinant kur esi, kur eini ir kuo viskas baigsis. Turbūt daug kas priklauso ir nuo asmenybės, ir nuo požiūrio į rašymą – ar tai yra chaotiškas prisėdimas prie teksto išgėrus vyno, emocinė iškrova, įkvėpimo vaikymasis (mane, pavyzdžiui, tikrai veikia pilnatis), ar sistemingas, struktūruotas darbas?   Ar rašymas yra romantiškas?   Taip, jeigu nereikia iš to gyventi ir mokėti sąskaitų už šildymą. J. K. Rowling ir Elizabeth Gilbert pavyzdžiai mane įkvėpia ir vis dar teikia vilčių. Tačiau tiesa, kad norėdama rašyti turėjau dirbti daugybę juodų darbų. Dirbau, kad

Kaip tapti jogos mokytoju?

Kaip tapti jogos instruktoriumi? Pasaulyje nėra jokios oficialios jogos veiklą prižiūrinčios institucijos. Skritingi jogos stiliai, skirtingi mokytojai ir jų dėstomos tiesos. Vieni užsiėmimus veda mažuose miesteliuose, ankštose nuomojamose patalpose, tuo tarpu kiti atidaro sveikatingumo centrus ir tampa jogos pasaulio žvaigždėmis: žargstosi ant žurnalų viršelių, dalija mitybos bei „kaip būti laimingu“ patarimus  ir leidžia savo asmeninius mokomuosius DVD.  Tiesa, didžioji dauguma jogos instruktorių Vakaruose gali pasigirti ne tik puikiu stangriu kūnu bet ir bent vienu ar keliais „jogos instruktoriaus“ sertifikatais. Indijoje jogos mokytojo įvaizdis šiek tiek kitoks. Nesvarbu nei kūno sudėjimas (dažnas jogos mokytojas turi didelį pilvą), nei kokie dokumentai. Čia jogos atžvilgiu karaliauja visiška laisvė – bene kiekvienas baltu apdaru apsivilkęs ir kojas prie ausų prispausti gebantis žmogus gali laisvai pasiskelbti esantis jogos guru. Tad kaip čia yra, kad dauguma instruktor

Nuoga blizginu veidrodžius

Nuoga blizginu milžiniškus miegamojo veidrodžius ir jaučiu – čia yra kažkas labai simboliško, kažkas labai filosofiško, tik pati nežinau kas. Tūpčioju, aukštyn žemyn, aukštyn žemyn, popierinis rankšluostis inkščioja slysdamas glotniu paviršiumi, ir įsivaizduoju, kad reikėtų padaryti viešą performansą. Tik tada atsiauginčiau visus gyvaplaukius ir jie kyšotų iš mano išangės ir pažastų, nes be gyvaplaukių neatrodyčiau rimta menininkė. Frida ir Madona su apžėlusiomis pažastimis, Marina Abramovi ć su didžiuliu garbanotu trikampiu tarpkojyje, ir Sophia Loren, ir kitos. Tik bailės viską nusiskuta, o stiprios moterys menininkės sako – žiūrėkite, kokia aš plaukuota, aš graži, bet jūs gi žiūrite ne ten – va mano menas. Bet nežinau, kaip tai reikėtų paaiškinti močiutei – ne gyvaplaukius – pačią veidrodžių valymo išsirengus viešumoje idėją. Kai kurios idėjos turi būti matuojamos taip: ar galima jas paaiškinti paprastam kaimo žmogui? Sėdžiu nuoga ant ką tik išvalyto klozeto, prisimen