Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Akcija ''išgelbėk marozą"

Išlupčiau jam akis ir sumaitinčiau nevirtas. Tada pasiimčiau didelį kūjį ir sulaužyčiau koją. Gal net – abi... Šiandien pati save išgąsdinau siaubingu keršto troškimu, kuris atsirado taip pat spontaniškai, kaip ir netikėtai prasiveržusi rauda. Pas mus nelaimė – kam, kas, už ką – dabar jau nebesvarbu. Atsimenat tą filmuką „Rytų Europos Marozų Mokykla?“  Kai mokina priešininku pasirinkti silpnesnį, arba iš vis geriausia – spardyti gulintį? Tada juokiausi iš „bachūrų“ minkšablauzdiškumo, bet, gal ir gerai, kad iki šiol gyvenau tokiame laimingame rožiniame burbule, ir naiviai maniau: šitaip nebūna. Ne čia, ne pas mus, gal nebent filme ar kokiam Afganistane. Negi kas nors galėtų gulinčiam berniukui, kuriam jau sulaužyta koja, spardyti galvą? Lūžęs žandikaulis sugis, bet košmarai sapnuosis ilgai.


Žodžiai man dabar nesidelioja. O rašau, ne tam, kad pavaišinčiau svetimom bėdom, ir nedramatizuodama, bet kad pasidalinčiau man atsiųsta pamoka, kurios aš vis nesugebu išmokti. Nepaisant humanistinių įsitikinimų, nemeluosiu, vis tiek noriu, kad tiems blogiečiams labai skaudėtų, ir teapsaugo juos dievas, jei atsidurtų viename kambaryje su manimi ir aštriais daiktais... „Mokslininkų teigimu“ spontaniškas, nevaldomas pykčio impulsas tetrunka devyniasdešimt sekundžių – turbūt tiek užtenka nušauti žmonos lovoje aptiktą meilužį. Tačiau po pusantros minutės tai jau nebe fiziologinis pyktis, bet sąmoningas pasirinkimas – siusti ar ne.

Atleisti šiandien man atrodo pati sunkiausia užduotis. Atleisti, ne tada, kai to norisi, nes pati žinau, kad kipišas buvo kvailas, ir dabar susitikus akimis jau ima juokas. Ne tada, kai giliai širdy žinau, kad esu pati kalta, ir tik iš principo apsimetu pykstančia. Ne tada, kai atleidžiu nepatikimai bičiulei intrigantei, nes su ja tūsintis smagiau nei pyktis. Atleisti, ne dėl to, kad Kalėdos, Velykos, ar man šiaip labai gera nuotaika ir „pramušė ant gerumo“. Atleisti tada, kai to labai nenoriu, ir praktiškai – negaliu. Aš dar taip neišmokau, ir tai yra mano viso gyvenimo pamoka.



Tiems „marozams“ norėjau sulaužyti kojas, nes „kaip jie gali spardyti gulintį žmogų?!??“ Lyg „marozas“ būtų ne žmogus, ir jam skaudėtų mažiau. Dabar prisimenu jo šventenybės Dalailamos žodžius, kad kiekvieną žmogų lengviau mylėti suprantant, kad jis irgi tik nori būti laimingas... Pasakymai „sunki vaikystė“ ir „išsilavinimo stoka“ vemti verčia, ir niekuo neguodžia, bet viskas rodosi kitaip žiūrint „vienas žmogus – tragedija, tūkstantis – statistika“ kampu. „Marozas“ greičiausiai užaugo šūdiname rajone, jo namo laiptinėje prispjaudyta saulėgrąžų lukštų, o tėvai niekada nesivedė į teatrą. Marozas neskaitė knygų, nekaltybę prarado dvylikos, tuo pat metu kaip ir pradėjo rūkyti, o „makles suka“ nuo keturiolikos. Tačiau didžiausia nelaimė yra ne jo aplinka, bet tai, kad gimė vyru. Lytis marozų tarpe tai ne fiziologija, bet nuolatinis socialinis spaudimas įrodyti, kad esi „vyras“. Lyg turėdamas paneigti savo moterišką chromosomos pusę, vyriškumas dažniausiai susijęs ne su buvimu kažkuo, bet moteriškumo neigimu. Tu negali būti silpnas, jautrus, gailestingas, emocionalus, kūrybingas, meniškas, negali verkti, dainuoti, niūniuoti, gaminti maistą, plauti indus, bijoti (greičio, aukščio, skausmo). Pati labai gerai atsimenu senamiesčio kieme dažnai skambėdavusį raginimą „Tu ką, ne bachūras, ble...? Apsimyžęs?“ Marozo cool viršūnė yra „Greiti ir įsiutę“ arba „Sopranai“, o grožio etalonai randami „one.lt“ mergaičių nuotraukose. Ir tik jau nereikia sakyti, kad toks socialinis gyvulys „marozas“ yra tik pas mus, o „užsienyje žmonės šypsosi“. Šitą vyriškumo stigmą nešioja daugybė šalių – tiek rytų Europoje, tiek visame pasaulyje nuo Meksikos iki Sicilijos. Nesidairant nei už sienų nei pro langus, ir nieko nebadant pirštais, dabar galvoju, kad tai yra ir mano socialinė atsakomybė. Ar ką nors kada nors padariau, kad pakeisčiau šitą mačo pasaulį, ar savo giliomis iškirptėmis tik pataikauju jų skoniui?

Nemeluosiu – dar neatleidau, negaliu, dar pykstu. Bet sąžiningai viešai pasižadu per šitas Kalėdas kontempliuoti atleidimą, užuot svajojusi apie kerštą. Nes „Akis už akį politika padarys visą pasaulį aklu“ taip ar kažkaip panašiai sakė Gandis. Dabar, jau nusiraminau, galvoju kaip idealiame pasaulyje būtų vykdoma kalėdinė „išgelbėk Marozą“ akcija? Man vis dar sunku patikėti, kad tie gyvuliai turi sielas – bet turi.


Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip parašyti ir išleisti knygą?

Dažniausiai užduodamas klausimas: O tai kaip parašyti knygą?   Kantriai.   (Sunkiausia yra eiti miegoti žinant, kad nei rytoj, nei poryt, nei kitą savaitę šito darbo nebaigsi.)   Nuosekliai. Rašyti, tik apie tai, ką žinai, jauti, supranti. Neskubinti pabaigos.   (Rašant )Reikia plano ar nereikia?   Dvi knygas parašiau be plano, dvi - su planu. Tikrai lengviau ir konstruktyviau dirbti žinant kur esi, kur eini ir kuo viskas baigsis. Turbūt daug kas priklauso ir nuo asmenybės, ir nuo požiūrio į rašymą – ar tai yra chaotiškas prisėdimas prie teksto išgėrus vyno, emocinė iškrova, įkvėpimo vaikymasis (mane, pavyzdžiui, tikrai veikia pilnatis), ar sistemingas, struktūruotas darbas?   Ar rašymas yra romantiškas?   Taip, jeigu nereikia iš to gyventi ir mokėti sąskaitų už šildymą. J. K. Rowling ir Elizabeth Gilbert pavyzdžiai mane įkvėpia ir vis dar teikia vilčių. Tačiau tiesa, kad norėdama rašyti turėjau dirbti daugybę juodų darbų. Dirbau, kad

Kaip tapti jogos mokytoju?

Kaip tapti jogos instruktoriumi? Pasaulyje nėra jokios oficialios jogos veiklą prižiūrinčios institucijos. Skritingi jogos stiliai, skirtingi mokytojai ir jų dėstomos tiesos. Vieni užsiėmimus veda mažuose miesteliuose, ankštose nuomojamose patalpose, tuo tarpu kiti atidaro sveikatingumo centrus ir tampa jogos pasaulio žvaigždėmis: žargstosi ant žurnalų viršelių, dalija mitybos bei „kaip būti laimingu“ patarimus  ir leidžia savo asmeninius mokomuosius DVD.  Tiesa, didžioji dauguma jogos instruktorių Vakaruose gali pasigirti ne tik puikiu stangriu kūnu bet ir bent vienu ar keliais „jogos instruktoriaus“ sertifikatais. Indijoje jogos mokytojo įvaizdis šiek tiek kitoks. Nesvarbu nei kūno sudėjimas (dažnas jogos mokytojas turi didelį pilvą), nei kokie dokumentai. Čia jogos atžvilgiu karaliauja visiška laisvė – bene kiekvienas baltu apdaru apsivilkęs ir kojas prie ausų prispausti gebantis žmogus gali laisvai pasiskelbti esantis jogos guru. Tad kaip čia yra, kad dauguma instruktor

Nuoga blizginu veidrodžius

Nuoga blizginu milžiniškus miegamojo veidrodžius ir jaučiu – čia yra kažkas labai simboliško, kažkas labai filosofiško, tik pati nežinau kas. Tūpčioju, aukštyn žemyn, aukštyn žemyn, popierinis rankšluostis inkščioja slysdamas glotniu paviršiumi, ir įsivaizduoju, kad reikėtų padaryti viešą performansą. Tik tada atsiauginčiau visus gyvaplaukius ir jie kyšotų iš mano išangės ir pažastų, nes be gyvaplaukių neatrodyčiau rimta menininkė. Frida ir Madona su apžėlusiomis pažastimis, Marina Abramovi ć su didžiuliu garbanotu trikampiu tarpkojyje, ir Sophia Loren, ir kitos. Tik bailės viską nusiskuta, o stiprios moterys menininkės sako – žiūrėkite, kokia aš plaukuota, aš graži, bet jūs gi žiūrite ne ten – va mano menas. Bet nežinau, kaip tai reikėtų paaiškinti močiutei – ne gyvaplaukius – pačią veidrodžių valymo išsirengus viešumoje idėją. Kai kurios idėjos turi būti matuojamos taip: ar galima jas paaiškinti paprastam kaimo žmogui? Sėdžiu nuoga ant ką tik išvalyto klozeto, prisimen