Šiai diagnozei
nustatyti būtinas vienintelis simptomas – būti moterimi. Priklausomai nuo
geografinės lokacijos – kaime ar mieste – jos amžius vyrauja nuo dvidešimt
aštuonerių iki šimto metų. Tiesa iki trisdešimt penkerių jai dar geranoriškai
patariama šokti į nuvažiuojančius traukinius, bet vėliau jau smagiai
šnabždamasi kad „nėra valčių“, ne tik traukinių.
Kitas būdingas
bruožas – dažniausiai įsižeidžia ir pasišiaušia pavadinta senmerge. Nėra ko
stebėtis, juk naktį niekas vargšės nesušildo, todėl ir vaikšto moterėlė nuo
ryto sustingusiais kaulais, susiraukusi.
Iš esmės senmergės bruožai skirstomi į dvi
grafas:
„Todėl IR
senmergė“ ir „Todėl KAD
senmergė“
Pirmajai
priskiriami įgimti moters bruožai. Didelė nosis, žvairokos akys, siauri
reprodukcijai netinkami klubai, itin liaunas kaulėtas kūnas (juk vyrai ne
šunys) – bet koks „gamybinis brokas“, nepatrauklumas apvaisintojams, be
abejonės, nulemia moters senmergystę. Trumpai tariant „negraži, todėl niekas ir neėmė“.
Bet įsidėmėkite -
lygiai toks pat likimas gali ištikti ir gražuoles.
Aukšta, didele krūtine, banguotais plaukais, putliomis lūpomis - „maivėsi, staipėsi ir liko viena“. Mat
gražios moterys žino savo vertę ir su bet kuo neprasideda, tačiau laukia
ypatingo, turtingo, protingo vyro. Smagiai praspyrusios pirmą tuziną princų
gražuolės dažnai susizgrimba, kad po akimis jau įsimetė raukšlių,
trisdešimtmetis ne už kalnų, putlioji krūtinė tęžta ir jei žavingoji tučtuojau
nepripažįsta savo vystančios gėlės statuso ir nuleidusi kartelę skubiai neįšoka
į paskutinį traukinį, na ką gi... „Tokia graži buvo, išranki... todėl ir senmergė“.
Toliau riba tarp
„todėl IR..“ bei „todėl KAD...“ ima blankti vos ėmus analizuoti senmergės
charakterį. Mat čia jau darosi sudėtinga tiksliai nustatyti, kurie moters būdo bruožai buvo senmergystės
priežastis, o kurie – išsivystė kaip pasekmė. Dažniausiai užkliūva polinkis į
pedantišką tvarką. Vieni teigia, kad tokia tvarkinguolė neapsikenčia su
nešvariomis vyrų kojinėmis, neprisitaiko, „todėl ir ssssss.....“. Kiti
prieštarauja sakydami, kad pedantiškumas yra grynai šalutinis senmergystės
produktas, mat vienai gyvenančiai moteriai be vyro ir vaikų bepigu palaikyti
idealią tvarką. „Jos namuose nė dulkelės ir rankšluosčiai sulankstyti pagal
spalvas, na žinai juk todėl kad ssssss......“
Itin svarbus moters
šeimyninę padėtį nulemiantis faktorius yra protas
– jo neturėtų būti per daug, nes vyrai, kaip žinia, nemėgsta už save gudresnių
kompanionų, todėl pernelyg išsilavinusi moteris pasmerkta savo dienas leisti
enciklopedijų apsuptyje. Taigi, iš prigimties protinga mergaitė nuo mažumės
mokoma slėpti protą ir būti kaklu, gudriai sukiojančiu šeimos galvą, bet jokiu
būdu ne pačia galva. Nesugebėjusi nuslėpti savo analitinio mąstymo ir polinkio
į racionalią logiką moteris dažnai nuoširdžiai apibūdinama kaip „labai protinga,
todėl ir ssss.....“. Nors logiškai mąstant viena gyvenanti netgi kvailoka
moteriškaitė ilgainiui gali adaptuotis prie negailestingos aplinkos ir
išsiugdyti keletą retų, bet vis gi įmanomų intelekto savybių bei gabumų.
Pavyzdžiui, kartais vienišos moterys sugeba sienon įkalti vinį, žiūri futbolą
ir net „gaudosi politikoje“, tuo pat metu mokėdamos dar ir dailiai nerti
vašeliu – „bepigu jai, aplink lakstytų vaikai, būtų kitaip, juk sssss......“
Droviai raustančios
bibliotekininkės, „priplaukusios“ mokytojos, irzlios valstybės tarnautojos, ir
kietakaktės įmonių vadovės – karjeros
prasme senmergė praktiškai gali tapti bet kuo. Bet ir šiuo atveju moters veikla
nėra svarbiausias aspektas, nes jį vis tiek nusveria asmeninės grynai
senmergiškos savybės. Kategoriškumas ar aplaidumas, irzlumas ar gera nuotaika,
sėdėjimas namuose ar nuolatinės kelionės – viskas regima kaip akivaizdūs
gėdingos diagnozės simptomai. Valdingas ir lakoniškas profesinis „Ne“
pašnibždomis komentuojamas „reikia, kad kas ją gerai patvarkytų...“, juk tuomet
iš patenkintos moters jau galima, kaip ir dera, tikėtis deminutyvais pagražinto
iracionalumo.
Nuovargis,
irzlumas, lakoniškumas, prasta nuotaika – dėl visko kaltė suverčiama lytinio
gyvenimo trūkumui. Iš tiesų, labiausiai visuomenę dominanti senmergės gyvenimo dalis yra jos lova.
Ar senmergės guli
su vyrais? Ar jos niekada nėra jutusios tepaluotų rankų ant savo mergiškų klubų?
Velnias žino. Ištekėjusi ar bent sugyventinį turinti moteris, visuomenei
nebyliai išpažįsta besidalijanti ne tik bendra skalbinių dėže bet ir guoliu,
ilgainiui tampa niekam neįdomi matrona, tuo tarpu senmergės amžiais išlieka
tiek traukimo per dantį tiek ir kaimynų smalsumo objektais. Kas jas šildo
naktimis, kas įsuka perdegusias elektros lemputes ir tvarko sugedusius čiaupus
(ar apmoka santechnikų sąskaitas)? Taigi senmergę, kaip kokią laumę raganą
gaubia paslaptis.
Vakaruose terminas
„senmergė“ tapo atgyvena dar šešiasdešimtaisiais, kuomet drauge su seksualine
revoliucija į pasisėdėjimus ir vakarėlius atkeliavo dar nepažįstama, patraukli
ir paslaptinga „vienišė“. Pamažu nuo bendruomeninio gyvenimo pereinant prie
individualizmo, moteris gavo vis daugiau laisvės saviraiškai, taigi ir teisę
miegoti su kuo panorėjusi. Netrukus masinių medijų dėka pop kultūroje „vienišė“
įgavo itin kontraversišką įvaizdį – viena vertus visus viliojo jos laisvė ir
prašmatnumas, tačiau tuo pat metu tokia „palaida“ veikėja kėlė neabejotiną
grėsmę jaukiems šeimyniniams lizdams.
Pas mus tiek
drabužių, tiek ir socialinės mados atkeliavo kiek vėliau; vienišos (single) moters sąvoka buvo įpūsta tų
pačių antifeministinių blizgiųjų žurnalų, rašančių patarimus ne tik apie didįjį
„O“ ir receptus gundymo vakarienei, bet ir „vienišės dienoraščius“, kur juodu
ant balto išspausdinta – Veronika be reikalo nusiskandino.
Kol senoji karta
vis dar mėgaujasi Sssss žodeliu, ir
priskiria jai įvairiausius marazmus,
„jauna žavi veikli“ taip pat gauna į kailį, paprastai vaizduojama kaip
egzotiška, gundanti viliokė, tačiau taip pat laikoma nestabilia, nesaugia,
vidinių kompleksų ir neretai valgymo sutrikimų kamuojama persona, dažnai non grata arba pašaipų objektu
šeimyniškuose laimingų porų pasisėdėjimuose. Senmergė-vienišė maloniai
bendraujanti su ištekėjusių draugių vyrais, jei graži – tai grėsminga kalė,
negraži – tai desperatiškai šiaudo besigriebianti.
Ši diagnozė panaši
į kaltinimą beprotyste – kuo garsiau rėksi „aš ne beprotis!”, tuo akivaizdesni bus
pamišimo įrodymai, - net patys nekalčiausi pomėgiai ir įpročiai traktuojami
kaip senmergystės ekstravagancija. Vegetarė pašiepiama, kad jai bepigu šitaip
maitintis, nes rūpinasi tik savimi, „pažiūrėtume ką darytų jei vyrui ir vaikams
kotletus reikėtų kepti“. Atostogaujanti egzotiškuose kraštuose vienišė
įtarinėjama leidžianti už kadro pasislėpusio šiugadiadžio pinigus (nes pati moteris tiek juk neuždirba, o jei
uždirba – tai bepigu jai, kai nereikia rūpintis šeima) arba, jei liaudis
nusprendžia, kad vis tik joks šiugadiadis
jos atostogų neapmokėtų (suprask, senmergė negraži) – tada pasipila
priekaištai, kad geriau štai būtų padėjusi brolio vaikams, tėvams, ir apskritai
yra savimyla egoistė, va todėl ir sss.....
Net vienišės
pavardė yra pats aiškiausias apgailėtinos senmergystės arba palaidūniškumo
įrodymas: trisdešimtmetės –ytės ir –aitės mokytojos pašiepiamos net penktokų,
bet rykščių neišvengia ir savo pavardę pasikeitusios į ūkišką –ė, - nepaisant
ar šis pokytis įvyko dėl vedybinio statuso, ar mėginimo tokio statuso nebuvimą
nuslėpti, moteris apkaltinama feminizmu, o feminisčių vyrai juk nemyli, bijo...
Va todėl ir sssss....
Anksčiau laikytos
kone šventomis doruolėmis į standų kuodą susuktais plaukais, išsipynusios kasas
tampa palaidesnėmis už vėjyje beišplaikstančius plaukus, šiuos negailestingai
nusirėžusios – demonizuojamos ir kaltinamos vyriškumu vienišės, regis, teturi
vieną išeitį – įstoti į pagarbų –ienių klubą, kur net už vieną išsiskyrusią dešimt
vyro neluptų duoda. Nes ji tai jau žino, ką reiškia būti moterimi.
Komentarai
Rašyti komentarą