Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Meinstrymas - kodėl verkčiau ištekėjusi už Džordžo Klūnio

Man labai gaila jaunutės šviesių akių blondinės, kuri tą pagirių rytą, tiesa šiek tiek aptinusi, susivokė ištekėjusi už dvigubai vyresnio vyriškio. Aš ne blondinė, ir jau žinojau, kad ruošiantis kino kritikos maratonui būtinai reikia paskaityti Andre Bazeno esė. Kuo daugiau, tuo geriau.

Pffff, kas man tas Bazenas?! Klasikas, brangioji, filmų teorijas pavertęs akademine disciplina. Belieka nutęsti „Aaaaa“ ir įtraukti dar vieną veikėją į gūglinimo darbų sąrašą. Nes yra ne tik privalai turėti bet ir privalai žinoti sąrašas. Ir kol visi lyg susitarę dūsauja saulelei vėl atkopiant budinant svietą per ilgus donelaitiškus mokslo metus, prie psicho-socialinio spaudimo suprasti „kunderiškas“, „triersiškas“, „tolstojiškas“ niuansus prisideda vis naujų žodžių, kuriuos kol kas Microsoft word‘as dar neapdairiai braukia kaip klaidas.

Tie nauji žodžiai ir veikėjai yra ne popsas, ne mainstrymas,ir ne nuvalkiota klasika, bet vyšnios ant pogrindžio subkultūrų tortų, kurių pagrindą sudaro traškus perdžiuvusių nesuprastų menininkų sluoksnis. Nes juk taip ir turi būti, genijai pralenkia laiką ir šlovinami tik antkapyje iškaltame Post Scriptum, kai pavyzdžiui tokie kūriniai kaip „Silva rerum“ vertinami „tai jau ne menas – tai produktas“ spyriu iš pogrindinio genijų sluoksnio. Tapai populiarus, vadinasi esi popsas, ir nesvarbu ką bedarytum, užknisi visus juodai. Trumpai tariant, formulė paprasta: pogrindis tapęs pagrindine srove netrukus praranda pogrindininkų palaikymą. Taip buvo visada, kaip ir paralelėje vykstantis jaunatviškas maištas prieš karus ir taikas – nieko nebestebina, dabar ir visados ir per amžių amžius, nė viena karta nebeatras nei dviračio, nei sekso. Bet viltis turi daug vaikų, ir kol vieni skaitys knygas laimėjusias gonkūrus, žiūrės filmus  gavusius oskarus ir būtinai mokės pacituoti bent vieną Žižeko juokelį, kiti stengsis išrasti pasaulį iš naujo.

Turiu dvi blogas naujienas – vieną kalbininkams, kitą – hipsteriams. Kalbininkams – jeigu dar negavote infarkto, atsiprašau, bet žodžiai hipsteris ir mainstrymas skamba smagiau tikslinės auditorijos ausyse.
Dabar laikas nuliūdinti hipsterius – jūs kovojate su vėjo malūnais.  Nes mainstrymas yra didžiausia visų laikų konspiracija. Ir čia nereikia būti filosofu, bet pasižiūrėti į statistiką, kuri byloja kad pagrindinė minčių srovė vinguriuoja „nuvalkiotų“ Afrikos vaikų galvose, ir visų kitų, vaikų ir suaugusiųjų, gyvenančių Mechiko daugiabučiuose, Pietų Karolinos dykumose, Mumbajaus lūšnose, Tailando salelėse, čigonų taboruose ir miegamuosiuose Vilniaus rajonuose. Su visa pagarba žmonijai, bet mainstrymui t.y. pasaulio daugumai aktualūs labai paprasti dalykai – (užsi)dirbti, valgyti, miegoti, daugintis, linksmintis, gedėti ir toliau gyventi – tai, ko egzistencialistai niekaip nesugeba perkąsti, ir vis ieško kažko tarp eilučių. Žvelgiant globaliai „pagrindinė srovė“  yra nebent Coca-cola  ir Adidas kepuraitė ant skaityti nemokančios galvos, kuriai išmanusis telefonas yra neabejotinas galios įrankis o ne „ai, pasiėmiau išsimokėtinai už penkiasdešimt litų per mėnesį.“ Tad bet koks kovojimas prieš intelektualinį mainstrymą yra jei ne šizofreniškas tai tikrai reliatyvus, nes iš tiesų čia „pagrindine srove“ vadinama skaityti mokanti pasaulio mažuma prieš kurią kovoja dar mažesnė gudresnių mažuma, aną mažumą vadindama dauguma.




Ir vis tiek – medijose uoliai kuriamas daugumos įspūdis, kuriam priešintis iš karto nori mažumos, socialinių tinklų dėka lygindamos save su kitais, besiburdamos į viešas ir slaptas virtualias grupes; ir vis tiek uoliai spaudžia mygtuką „dalintis“, kuris jau pats savaime yra pareiškimas: privalai žinoti.  Dalintis žiniomis, naujienomis, madomis, mokslininkų atradimais ir vis ieškoti to kito kampo, nes dabar jau reikia žinoti ne tik klasiką (kurios sąrašas metams bėgant ilgėja) bet ir visus pseudo-intelektualus, menininkus ir maištininkus, kurie vieną dieną, visko gali būti, galiausiai užknis mus juodai. Šitaip uoliai ryjant „išsilavinimo“ piliules vertėtų nepamiršti ir pačios svarbiausios, filosofijos disciplinos, kuri, kaip žinia, prasideda nuo vaikiško gebėjimo viskuo stebėtis. Juk didžiausia prabanga kovos prieš mainstrymą ir komerciją laikais, yra būti tabula rasa, ir nežinoti nei kas yra tas ar anas, bet matytyti tikrovę, kokia ji  rodosi, o ne kokia yra teigiama esanti. Filosofiškai kalbant – tai gyventi patirties pasaulyje, kuriame saulė kyla ir leidžiasi, bet ne kur žemė sukasi aplink saulę, - tada nebūtų ko stebėtis, kad man gaila blondinės, minėtos rašinio pradžioje. Bet aš tik apsimetu, nes einant prieš komercines reklamos sroves,  pirma juk reikia išmokti jas suprasti (vadinasi, tapti tikslinės auditorijos dalimi), kitaip galvą dedu, kad  vargšės pagiringos moters būtų gaila visiems objektyviems sveikiems protams, kažkokiu būdu nežinantiems George Clooney vardo. Kai kuriems gyvenime sekasi, o kitiems tenka mąstyti. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip parašyti ir išleisti knygą?

Dažniausiai užduodamas klausimas: O tai kaip parašyti knygą?   Kantriai.   (Sunkiausia yra eiti miegoti žinant, kad nei rytoj, nei poryt, nei kitą savaitę šito darbo nebaigsi.)   Nuosekliai. Rašyti, tik apie tai, ką žinai, jauti, supranti. Neskubinti pabaigos.   (Rašant )Reikia plano ar nereikia?   Dvi knygas parašiau be plano, dvi - su planu. Tikrai lengviau ir konstruktyviau dirbti žinant kur esi, kur eini ir kuo viskas baigsis. Turbūt daug kas priklauso ir nuo asmenybės, ir nuo požiūrio į rašymą – ar tai yra chaotiškas prisėdimas prie teksto išgėrus vyno, emocinė iškrova, įkvėpimo vaikymasis (mane, pavyzdžiui, tikrai veikia pilnatis), ar sistemingas, struktūruotas darbas?   Ar rašymas yra romantiškas?   Taip, jeigu nereikia iš to gyventi ir mokėti sąskaitų už šildymą. J. K. Rowling ir Elizabeth Gilbert pavyzdžiai mane įkvėpia ir vis dar teikia vilčių. Tačiau tiesa, kad norėdama rašyti turėjau dirbti daugybę juodų darbų. Dirbau, kad

Kaip tapti jogos mokytoju?

Kaip tapti jogos instruktoriumi? Pasaulyje nėra jokios oficialios jogos veiklą prižiūrinčios institucijos. Skritingi jogos stiliai, skirtingi mokytojai ir jų dėstomos tiesos. Vieni užsiėmimus veda mažuose miesteliuose, ankštose nuomojamose patalpose, tuo tarpu kiti atidaro sveikatingumo centrus ir tampa jogos pasaulio žvaigždėmis: žargstosi ant žurnalų viršelių, dalija mitybos bei „kaip būti laimingu“ patarimus  ir leidžia savo asmeninius mokomuosius DVD.  Tiesa, didžioji dauguma jogos instruktorių Vakaruose gali pasigirti ne tik puikiu stangriu kūnu bet ir bent vienu ar keliais „jogos instruktoriaus“ sertifikatais. Indijoje jogos mokytojo įvaizdis šiek tiek kitoks. Nesvarbu nei kūno sudėjimas (dažnas jogos mokytojas turi didelį pilvą), nei kokie dokumentai. Čia jogos atžvilgiu karaliauja visiška laisvė – bene kiekvienas baltu apdaru apsivilkęs ir kojas prie ausų prispausti gebantis žmogus gali laisvai pasiskelbti esantis jogos guru. Tad kaip čia yra, kad dauguma instruktor

Nuoga blizginu veidrodžius

Nuoga blizginu milžiniškus miegamojo veidrodžius ir jaučiu – čia yra kažkas labai simboliško, kažkas labai filosofiško, tik pati nežinau kas. Tūpčioju, aukštyn žemyn, aukštyn žemyn, popierinis rankšluostis inkščioja slysdamas glotniu paviršiumi, ir įsivaizduoju, kad reikėtų padaryti viešą performansą. Tik tada atsiauginčiau visus gyvaplaukius ir jie kyšotų iš mano išangės ir pažastų, nes be gyvaplaukių neatrodyčiau rimta menininkė. Frida ir Madona su apžėlusiomis pažastimis, Marina Abramovi ć su didžiuliu garbanotu trikampiu tarpkojyje, ir Sophia Loren, ir kitos. Tik bailės viską nusiskuta, o stiprios moterys menininkės sako – žiūrėkite, kokia aš plaukuota, aš graži, bet jūs gi žiūrite ne ten – va mano menas. Bet nežinau, kaip tai reikėtų paaiškinti močiutei – ne gyvaplaukius – pačią veidrodžių valymo išsirengus viešumoje idėją. Kai kurios idėjos turi būti matuojamos taip: ar galima jas paaiškinti paprastam kaimo žmogui? Sėdžiu nuoga ant ką tik išvalyto klozeto, prisimen