Vieną tamsią Kalėdų
naktį, kai didmiestyje buvo kone sustojęs viešasis transportas ir visi žmonės
sėdėjo apsikamšę namie arba skubėjo į svečius valgyti keptų kalakutų, pasiekę
dvyliktą dangoraižio aukštą lifte užstrigo Tracey Emin ir bevardis juodaodis
apsaugininkas. Tracey tą vakarą apsitempusi raudona suknele, pro kurią virste
virto krūtys, dėbtelėjo į jos iškirptėn įsispoksojusį vyriškį ir atsisėdusi ant
žemės užsirūkė. „Įsijungus priešgaisrinei signalizacijai jie atkeliaus mūsų
gelbėti“ sakė drauge su žodžiais išversdama ir kamuolį dūmų. Vyriškis iš
„...kažkur iš Afrikos“ , kuris dirba už „šešis su centais“ svarus per valandą
kad išmaitintų savo daugiavaikę šeimą ir trenkta menininkė, gaunanti dešimtis
tūkstančių už savo pridergtus patalus. Jie vienas į kitą žiūri, šypsosi, galbūt
nusikeikia bet išlieka mandagūs, nors gyvena skirtingose galaktikose, nepaisant
angliškų žodžių supratimo abu kalba skirtingomis kalbomis ir būtų absoliutūs
ateiviai vienas kito galvose.
Žiūrėdamas į Tracey
meną apsaugininkas tik pasukiotų prie smilkinio pirštą, ir nė neslėpdamas
prisipažintų – „nesuprantu“. Tačiau Tracey, galima spėti, pamėgintų „įsijausti“
į šio žmogelio pasaulėjautą, ir po
nakties užstrigus lifte gal net gimtų naujas šiuolaikinio meno šedevras. Kiek
žinau, „naktis lifte“ dar nebuvo sukurtas, kaip ir garsioji menininkė - užstrigusi
lifte. Tačiau įsivaizduojant šiuos du personažus ankštoje erdvėje ima juokas,
kaip ir, pavyzdžiui, į vieną palapinę sugrūdus Algimantą Čekuolį ir Vilniaus Rožytę,
Rytį Zemkauską ir Vytautą Šustauską, o man asmeniškai smagiausia būtų stebėti
Nidos Vasiliauskaitės ir Oksanos Pikul naktinį pokalbį lifte. Įvairių
pasaulėžiūrų žmonės skiriasi ne tik vienas kito nesupratimu, bet ir arogantišku
intelektualo įsitikinimu, kad jis vis dėl to žino, kas dedasi to kito galvoje. Kitas, tai žmogus garsiai
besipiktinantis mėlynu kvadratu ant baltos sienos. „Ir aš taip nupieščiau“,
„Mano penkių metų anūkas gražiau pakeverzotų“, „Nu jeigu čia menas, tai atsiprašau...“ Žmogus, taip galvojantis,
bet nedrįstantis prisipažinti (kaip ir pusė šitą straipsnį skaitančių nėra
girdėję apie Tracey Emin, bet užuot garsiai paklausę tyliai pasigūglins). Žmogus, nedrįstantis nė
kojos įkelti į modernaus meno šventovę, tiesą sakant jis ten ir nesiveržia – o
ko?
O aš vis tiek
norėčiau ant sidabrinės lėkštelės atnešti dar nesukramtytą, neapdorotą tikrą
meną taksistui – tegul kramto, gardžiuojasi, springsta. Sakysite, parašyk
nesudėtingą romaniūkštį su detektyvo elementais, arba „Daktarų istoriją 2“ – ir
taksistų auditorija tavo. Todėl prieš tai reikią kai ką išsiaiškinti. Jokiu
būdu nemenkinu taksistų darbo, mano mylimas senelis juo dirbo daugybę metų ir
yra labiausiai apsiskaitęs pažįstamas žmogus. „Taksistą“ naudoju kaip metaforą
(nes užtenka engti valytojas) hiperbolę žmogaus, na, kaip čia pavadinus –
nesubtilaus. O meną turiu minty ekstremalų, ne apetitą keliančius natiurmortus,
bet Kristų šlapime. Tikrą šiuolaikinį konceptualų meną rusiškai besikeikiančiam
taksistui. Ne todėl, kad laikyčiau save intelektuale galinčia nušviesti
nesubtilųjį, anaiptol. Ką aš jaučiau žiūrėdama į Moną Lizą Luvre? Nieko.
Gražiai „nupiešta“, taip gražiai, kad nė nepasvarstau ar sugebėčiau - vieno
gyvenimo neužtektų technikai įvaldyti. Ir nuobodu. Žiūrėti į klasikinę tapybą
tas pats kaip klausytis astronautų darbinio žargono – nieko aš nesuprantu. Bet
kiek kyla minčių žiūrint į mėlyną kvadratą! Ir pasipiktinimas, ir nuostaba,
absurdo pojūtis, ir mintys nulekia kažkur kitur, jau matau save nupiešiančią
violetinį rutulį, ir svarstau, kaip gi dabar patekti į Tate Modern? Ir man kyla
klausimų dėl menininkų atrankos kriterijų – neabejojat idėjų menine verte, vis
tik kuo vieno mėlynas kvadratas geresnis už kitą? Nes pirmas sugalvojo? Ar kaip
Turnerio prizui nominuota Tracey Emin, kuri devyniasdešimt kažkelintais Londono
Tate Modern galerijoje eksponavo savo sujauktą lovą su visomis nešvariomis
paklodėmis ir aplink išmėtytomis nuorūkomis. Tokias lovas dažnas matome savo
miegamajame, ar kambaryje kuriame nubudę pirma ne apžiūrimos paklodės bet savęs
klausiama „kaip aš čia atsiradau?“ Tracey
nesukūrė stebuklo, tik įsileido smalsų vartotoją į asmeniškiausią savo erdvę,
uoliai trindama ribą tarp didžio menininko ir statistinio taksisto, nes, kaip
sakė ji „tuo norėjau parodyti, kad ir aš esu nesaugi ir netobula“ Kaip savo
lovą nugabenti į modernaus meno galeriją tai jau visai kitas klausimas, susijęs
tiek su asmenine charizma, tiek su logistika. Tačiau net pats absurdiškiausias menas
priverčia mąstyti ir, kaip Tracey atveju, užmezga intymų ryšį su vartotoju. Suartina taksistus ir tapytojus.
Šiuolaikinis
konceptualus keistas „trenktas“ menas, net jei koncepcija lieka kažkur anapus,
vertintoją įtraukia į dinamiškesnį nei kada nors anksčiau mintinį ryšį, kur
kūrėjas ir žiūrovas staiga tampa lygūs. „Ir aš taip galiu. Tad kuris iš mūsų
geresnis?“
Grįžtant į per
Kalėdas užstrigusį liftą, ir Tracey ir apsaugininkas be vargo galėtų nupiešti
mėlyną kvadratą, „meniškai“ pridergti lovą, esant būtinybei apsysioti
nukryžiuotąjį, tačiau vis tiek esti labai aiški riba tarp egzaltuotai kalbančių
intelektualų a la meno vert(ų)intojų ir urmo bazės pardavėjų, kurioms gražu
viskas, kas susiję su rožėmis: išsiuvinėti akrilano megztiniai, tatuiruotės,
lūpų dažų spalvos ir žiedlapiais pabarstyti kambariai. Ak, bet rožės juk gražu
tik Lanos de Rei plaukuose, per laidotuves tai – išsišokimas, o vazoje –
banalybė. Nors, sakoma, kad ginčai dėl skonio beprasmiai ir nepaisant to, jog
dažnai šiuolaikinio meno atlikimas neturi nieko bendro su ypatingais įgūdžiais,
suvokimo prasme žmonės skiria aiški riba tarp rafinuotųjų ir rožių mylėtojų. Ir
tuomet besiklausant atsitiktinio dialogo ausį rėžia Babilono simptomas, nes
kalbėdami apie tą patį mėlyną kvadratą muziejaus sargas ir didis meno kritikas
paslapčiomis vienas kitą laiko idiotais.
Kol vieni skuba gūglinti aktualijas snobiškam pokalbiui,
o kiti merkia vazon nukainuotas prekybos centro rožes, aš noriu prisipažinti,
kad iki šiol nežinau nei kaip veikia mikro bangų krosnelė,ir nesu tikra, kodėl
nuskendo laivai. Ar nežinoti – gėda? Paprašiusi paaiškinti norėčiau išgirsti
kažką panašaus į draugišką „kaip penkių metų vaikui“, tačiau be deminutyvų ir be
paradinio profesinio žargono, ko dažnai griebiamasi kalbant su neišmanėliais.
Nesuprasto genijaus
sindromas tinka tik paaugliams, o kūrimas vien pačiam sau iš esmės primena
masturbaciją, veiksmą vardan paties veiksmo, kai po vienišo palaimingo
ūktelėjimo pasaulis lieka nepratęstas, o kūrėją apniunka tuštuma. Todėl užuot
besibaisint kas dvidešimt keturias valandas sparčiai bunkančia liaudimi,
idealiame pasaulyje bohemos vartai atsivertų saulėgrąžų lukštus bespjaudantiems
skinheadams, homoseksualūs politikai
savanoriškai išlįstų iš spintų, feministės eitų apsipirkinėti ir gerti
cappuccino su pupytėmis, o vakare susibūrę prie mėlynojo kvadrato visi sutiktų,
kad ne kalbėtis bet išgirsti yra pats tikriausias menas.
Londono kavinėse
jau seniai sklando kalbos, kad kartą vienas menininkas tame pačiame Tate Modern
muziejuje ketinęs eksponuoti savo netvarkingą rašomąjį stalą kaip pagavaus
įkvėpimo ir darbinio chaoso manifestą. Tačiau vos paruošus ekspoziciją dar
pirmąją naktį stalą aptiko ir rūpestingai sutvarkė valytoja, dėl akivaizdžių
priežasčių pamaniusi, jog kažkas po intensyvaus darbo paliko betvarkę. Nežinau,
kaip pasak urbanistinės legendos viskas klostėsi toliau, tačiau akivaizdu, kad
rytą klausimas turėjo būti formuluojamas ne „kur dingo menas“, bet „ar kas nors
matė jį, meną“? Linkėjimai visoms valytojoms, taksistams, apsaugininkams, ir
tiems „su aukštuoju“, kurie patys nežino kaip reaguoti į spalvotus kvadratus - jums
nieko nereikia žinoti, ir nieko nereikia suprasti. Menas ir yra tam, kad
sužadintų jausmus ir ragintų kelti klausimus.
Komentarai
Rašyti komentarą