„Žmonės kalba,
kad nuvažiavusiems į Indiją kažkas atsitinka. Kiti patys ten važiuoja, kad...“ –
Negerai, - sako mano redaktorius. – Neaiškiai išreikšta mintis. Kas tie „kiti“?
Na, vieni kalba, kiti daro, sakau, vieni tą, kiti aną... Bandykime keisti į „Vieni
žmonės kalba, kad...“– negerai, sakau, ne tą turėjau minty. Ginčijamės, kol
pati nebežinau nei ką norėjau pasakyti, nei ką pasakiau. Kartais supykusi
burbu, kokio velnio daryti tekstą suprantamą? Lyg skaitytojas būtų paskutinis
durnius. O kartais, o gal, gali būti, kad aš vietomis visai nenoriu būti
suprasta. Suprask kaip nori, galvok ką nori, daryk ką nori. Rašymas – tai ne
pažadas, kaip ir išmokta kalba negarantuoja šešto jausmo orientuojantis tarp
eilučių. O gal man nerūpi? Rūpi. Kiekvienas, net intymiausio dienoraščio
rašytojas turi bent vieną, slaptą, išsvajotą, įsivaizduojamą, menamą
skaitytoją. Gal tai jo mylimasis, gal – alter/super/kiber-ego, seniai mirusi
motina ar draugas iš ateities. „Suradę mano dienoraštį po tūkstančio metų jie spėlios,
ką turėjau galvoje sakydama grybauti...“ – klaikiai stiprus instinktas, beveik
kaip daugintis, tik čia egoizmas dar akivaizdesnis. Ant medžio kišeniniu
peiliuku išraižyti savo vardą, geriau – ant akmens, geriausia – marmurinio, ir
visai ne vardą – visą istoriją „gimiau, augau, jaučiau“ (užuot popinus savo
genetinę apsišikusią kopiją vystykluose). Vis po savęs kažką, ne mėšlo krūvą. Bet
rašyti ant popieriaus? „O tu, mažoji mano pasaka, esi, kad savimi pratęstum šį
pasaulį...“ – tėvo man kadaise sukurtas eilėraštis, dabar kaip užkalbėjimas:
gimdyk moterie. Aš nieko prieš, bet noriu rašyti. Ant popieriaus? Pirštu, ant
aprasojusios stiklinės, bare. Meilės istorijas, apie žvirblį ir varną, kurie
negalėjo būti kartu. Apie mažutį vyrą su šilkine kaklaskare, melavusį, kad jo
vairuojamas limuzinas priklauso... Jo širdis nukrito į kulnus pamačius išstypusią
strazdanotą mergiotę. Jonas pamilo Gintarę, kai ji buvo nėščia nuo kito vyro.
Gintarė irgi jį pamilo. Ką jai dabar daryti? Išsioperuoti vaiką, ir krauju
išartoje žemėje sėti Jono sėklas? Rašymas, tai monologas, slapta tikintis „jie
supras“. Ir kuo neaiškiau kalbu, tuo labiau tikiuosi, viliuosi, meldžiuosi: kad
tik jie suprastų. Nes tai reikš, kad ir jiems šitaip būna. Šitoks jausmas.
Šitoks buvimas. Kai atsibudusi ryte sekundės dalį nežinau savo vardo. Nieko
nežinau. O po pietų galvoju, kad viską žinau. Geriau už visus. Tada skaitytoją
laikau kvailu ir nusprendžiu elementarius dalykus paaiškinti išnašose. Dlia
osobeno tupich. Kuo skiriasi Bombėjus nuo Mumbajaus, kas yra čiajus ir kodėl
Aladinas, o ne Alibaba. Za čem sluga, na piatovo desiatovo, Jonas siuda! Visada
bijojau bėgti, niekada neperkirsdavau susikibusių rankų ir atitekdavau priešų
komandai (o jūs žinote, apie ką aš čia? o man nerūpi, aš klausiu tik šiaip).
-
Tu paklausyk, ką rašo
E. Frommas: Raudonkepuraitės raudona kepuraitė reiškia menstruacijų pradžią,
mamos įspėjimas dar nepradėti lytinių santykų. O ji išklydo su vilku į šunkelį,
gėlių pasiskinti. Defloracija!
-
O kaip manai, ką pats autorius
turėjo minty?
Valandėlę net
gėdingai ginčijausi, kad Raudonkepuraitė – tai visuotinis (nes nežinau, kurios
šalies) folkloras, kolektyvinės sąmonės produktas. Tada pasigūglinau. Šarlis
Pero.
O man dabar jau
vis tiek, ką jis turėjo omeny. Suprasiu, kaip norėsiu. Senele, senele, o kodėl
tavo tokios didelės ausys?
Komentarai
Rašyti komentarą