Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Apie knygą apie motinystę Amazonės džiunglėse ir dabar


Ką tik užverčiau paskutinį „The Continuum Concept“ puslapį ir dabar bandau viską ką perskaičiau aprėpti mintyse. Knyga, pripažinta vaikų vystymosi literatūros klasika, parašyta dar septyniasdešimtaisiais, tačiau nuo to laiko kūdikių raidos etapai nė kiek nepasikeitė.

Nuo pat dukters gimimo kartais savęs vis paklausiu: ar aš gera mama, jeigu leidžiu jai žaisti su visokiais š ant žemės, kol galiausiai ima ir suvalgo tikrą driežo š?

Ar aš bloga mama, jeigu pas mus nėra griežto rėžimo, o miegas ateina kada panorėjęs?

Nešioti ant rankų ar nenešioti? Duoti sausainių ar neduoti?

Kol protas nerimsta keldamas nesibaigiančius klausimus, tūkstantmetė širdyje gyvenanti pirmykštė mano promotė tik romiai šypsosi, kartais vis sušnabždėdama: mylėk.

Kol galiausiai ir protelis išmąsto: kur miegojo pirmykščių žmonių vaikai? Ką jie valgė? Kaip keliones išgyvendavo klajoklių genčių kūdikiai?

„The Continuum Concept“ autorė, antropologė Jeann Liedloff lygina vakarietiškus kūdikių auginimo metodus su „laukinės“ Pietų Amerikos Yequanna žmonių požiūriu į tėvystę. Iš pirmo žvilgsnio visa tai gali pasirodyti jau kažkur girdėta, skaityta, gal net nuvalkiota – na taip, visi mes žinome, kad atokiose džiunglėse gyvena daugybė visokio plauko genčių, laimingų, karingų, vienose vyrauja matriarchatas, o kitose auga neverkiantys vaikai. Bet tos gentys atrodo tolimos, nerealistiškos ir neapčiuopiamos, kaip ir tokių straipsnių autoriai, kurie patys dažnai turbūt romantizuoja savo tyrimo objektus. Tačiau J. Liedloff dėstymas nuoseklus, gilus, akademiškas ir vietomis vaizdingas. Pvz., autorės teigimu, nuo heroino priklausomi žmonės, įsimylėjėliai vienas kitą vadinantys „mažiuku“ – tai vis nuo kūdikystės užsilikusio motinos glėbio ilgesio pasekmė. Dėl to, žinoma, galima ginčytis, bet knyga man tuo ir pasirodė nuostabi, kad įkvepia apmąstymams ir diskusijoms.

Dabar, man regis, yra dvi pagrindinės motinystės/tėvystės srovės: prieraišumo teorija ir disciplinos teorija (nesu tikra, kaip vadinasi ta, kurią atstovauja Gina Ford?). Žiūrint filosofiškai, lyg ir galima matyti pastarosios pažangumą. Taip, anksčiau žmonės gyvenę urvuose, miškuose, jurtose, glaudėsi vieni prie kitų, mylėjosi prie vaikų, ir iki metų nepaleisdavo savo kūdikių iš rankų. Jie buvo gilesniame ryšyje su kolektyvine sąmone ir kolektyviniu auklėjimu, ir už „aš“ buvo svaresnis „mes“.

Todėl, atrodo, kad šiuolaikinį kūdikį, kuriam ateityje lemta spaudinėti kompiuterio klavišus ir šaipytis ir dievų, verta nuo mažumės įsprausti į laiko ir vienatvės rėmus – kad gulėdamas vienas tamsoje ir nejusdamas kito šilto mylinčio kūno tęstinumo prie savo odos geriau įsijaustų į nepakartojimą, vienišą, nepriklausomą savo „aš“.

Ironizuoju.

Evoliucija yra žymiai lėtesnis procesas, nei mums norisi tikėti.

Žinau, kad šitie teorijų pavadinimai iš šalies atrodo kaip du kvanktelėjusių mamų karo frontai. Tegul. Kam aktualu, pasigūglins. O norintiems psichoterapiškai pasikapstyti po savo vaikystę, „The Continuum Concept“ gali būti labai įkvepiančiu atspirties tašku. Skaitosi sunkiai, bet tikrai verta.

P.S. Tikrai nesmerkiu nei vieną tėvystės modelį pasirinkusių mamų, tik domiuosi pasirinkimų motyvais.

P.P.S. Iš jau skaičiusių – ką manote jūs?

 

 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kaip parašyti ir išleisti knygą?

Dažniausiai užduodamas klausimas: O tai kaip parašyti knygą?   Kantriai.   (Sunkiausia yra eiti miegoti žinant, kad nei rytoj, nei poryt, nei kitą savaitę šito darbo nebaigsi.)   Nuosekliai. Rašyti, tik apie tai, ką žinai, jauti, supranti. Neskubinti pabaigos.   (Rašant )Reikia plano ar nereikia?   Dvi knygas parašiau be plano, dvi - su planu. Tikrai lengviau ir konstruktyviau dirbti žinant kur esi, kur eini ir kuo viskas baigsis. Turbūt daug kas priklauso ir nuo asmenybės, ir nuo požiūrio į rašymą – ar tai yra chaotiškas prisėdimas prie teksto išgėrus vyno, emocinė iškrova, įkvėpimo vaikymasis (mane, pavyzdžiui, tikrai veikia pilnatis), ar sistemingas, struktūruotas darbas?   Ar rašymas yra romantiškas?   Taip, jeigu nereikia iš to gyventi ir mokėti sąskaitų už šildymą. J. K. Rowling ir Elizabeth Gilbert pavyzdžiai mane įkvėpia ir vis dar teikia vilčių. Tačiau tiesa, kad norėdama rašyti turėjau dirbti daugybę juodų darbų. Dirbau, kad

Kaip tapti jogos mokytoju?

Kaip tapti jogos instruktoriumi? Pasaulyje nėra jokios oficialios jogos veiklą prižiūrinčios institucijos. Skritingi jogos stiliai, skirtingi mokytojai ir jų dėstomos tiesos. Vieni užsiėmimus veda mažuose miesteliuose, ankštose nuomojamose patalpose, tuo tarpu kiti atidaro sveikatingumo centrus ir tampa jogos pasaulio žvaigždėmis: žargstosi ant žurnalų viršelių, dalija mitybos bei „kaip būti laimingu“ patarimus  ir leidžia savo asmeninius mokomuosius DVD.  Tiesa, didžioji dauguma jogos instruktorių Vakaruose gali pasigirti ne tik puikiu stangriu kūnu bet ir bent vienu ar keliais „jogos instruktoriaus“ sertifikatais. Indijoje jogos mokytojo įvaizdis šiek tiek kitoks. Nesvarbu nei kūno sudėjimas (dažnas jogos mokytojas turi didelį pilvą), nei kokie dokumentai. Čia jogos atžvilgiu karaliauja visiška laisvė – bene kiekvienas baltu apdaru apsivilkęs ir kojas prie ausų prispausti gebantis žmogus gali laisvai pasiskelbti esantis jogos guru. Tad kaip čia yra, kad dauguma instruktor

Nuoga blizginu veidrodžius

Nuoga blizginu milžiniškus miegamojo veidrodžius ir jaučiu – čia yra kažkas labai simboliško, kažkas labai filosofiško, tik pati nežinau kas. Tūpčioju, aukštyn žemyn, aukštyn žemyn, popierinis rankšluostis inkščioja slysdamas glotniu paviršiumi, ir įsivaizduoju, kad reikėtų padaryti viešą performansą. Tik tada atsiauginčiau visus gyvaplaukius ir jie kyšotų iš mano išangės ir pažastų, nes be gyvaplaukių neatrodyčiau rimta menininkė. Frida ir Madona su apžėlusiomis pažastimis, Marina Abramovi ć su didžiuliu garbanotu trikampiu tarpkojyje, ir Sophia Loren, ir kitos. Tik bailės viską nusiskuta, o stiprios moterys menininkės sako – žiūrėkite, kokia aš plaukuota, aš graži, bet jūs gi žiūrite ne ten – va mano menas. Bet nežinau, kaip tai reikėtų paaiškinti močiutei – ne gyvaplaukius – pačią veidrodžių valymo išsirengus viešumoje idėją. Kai kurios idėjos turi būti matuojamos taip: ar galima jas paaiškinti paprastam kaimo žmogui? Sėdžiu nuoga ant ką tik išvalyto klozeto, prisimen